KLAUZULA INFORMACYJNA DOTYCZĄCA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
AKTUALNOŚCI
Transport kontenera – zasady które warto znać
Jedną z najważniejszych cech kontenerów jest możliwość ich przewożenia za pomocą różnych środków transportu. Kontener to konstrukcja samonośna, co oznacza, że można go bez problemu podnieść dźwigiem i załadować na samochód ciężarowy, wagon, czy statek.
Czy każdy kontener można przewozić, jak wygląda transport kontenerów o ponadgabarytowych wymiarach i jak przebiega załadunek i rozładunek kontenerów – o tym między innymi dowiecie się z poniższego artykułu.
Jakie elementy konstrukcji kontenera umożliwiają jego transport?
Najważniejszym elementem, na którym opiera się konstrukcja produkowanych przez nas kontenerów jest rama kontenerowa. To dzięki jej solidności i wytrzymałości kontener może zostać bez uszczerbku dla niego samego jak i elementów znajdujących się w środku podniesiony, a następnie transportowany.
Rama składa się ze spawanych ze sobą stalowych profili o różnym przekroju i grubości. Do produkcji ram najczęściej używamy stali o grubości od 3 do 6 mm. Rama zapewnia odpowiednią sztywność i nośność całej konstrukcji, a jej szkieletowa forma powoduje, że cały kontener zalicza się do lekkich konstrukcji łatwych do transportu.
W narożnikach ramy znajdują się naroża kontenerowe. Są to elementy służące do podnoszenia kontenera. Naroża posiadają przypominające kształt fasolki otwory służące do zaczepiania rygli bądź haków dźwigu. Umożliwiają one także spięcie / łączenie ze sobą poszczególnych kontenerów. W kontenerach morskich mają one formę stalowych odlewów wykonanych zgodnie z normą ISO, natomiast w kontenerach biurowych naroże stanowi część pionowego słupka ramy.
Naroża kontenerowe a także elementy służących do łączenia kontenerów morskich takich jak twistlock-i możecie Państwo zakupić w naszej firmie. Więcej informacji można znaleźć na podstronie dotyczącej osprzętu kontenerowego.
Oprócz ramy kontenerowej i naroży trzecim elementem, na który warto zwrócić uwagę są wbudowane w ramę kontenera kieszenie na widły. Jest to standardowe wyposażenie 20 i 10 stopowych kontenerów morskich oraz opcjonalne kontenerów biurowych i technicznych.
Jak sama nazwa wskazuje kieszenie umożliwiają załadunek i rozładunek kontenera z użyciem wózka widłowego. Trzeba przy tym zaznaczyć, że w kontenerach morskich rozstaw kieszeni wynosi 2050 mm w związku z czym tylko większe sztaplarki będą odpowiednie do ich obsługi.
Czy wszystkie kontenery można bezpiecznie transportować?
Wszystkie produkowane przez nas kontenery projektowane są w taki sposób żeby możliwy był ich transport w docelowe wybrane przez Klienta miejsca. Proces produkcji odbywa się w naszych zakładach, z których wychodzą gotowe do użytkowania wyroby, które następnie zawozimy transportem ciężarowym.
W przypadku znakomitej większości naszych produktów możliwe jest także wielokrotne, ponowne transportowanie kontenerów w kolejne lokalizacje. Przy załadunku należy zwrócić uwagę na ładowność danego kontenera (ang. Payload), czyli maksymalną masę ładunku lub urządzeń / wyposażenia, którą można umieścić w kontenerze.
Ma to szczególne znaczenie dla kontenerów magazynowych oraz technicznych będących obudowami dla różnego rodzaju osprzętu, urządzeń, agregatów, zbiorników, itp. charakteryzujących się znaczną, łączną masą. Zazwyczaj urządzenia, które znajdą się w kontenerze montowane są już w docelowym miejscu użytkowania. Jeżeli kontener taki jest postawiony na specjalnie przygotowanym posadowieniu, a jego podstawa podparta w kilku wyznaczonych miejscach może być obciążony znacznie cięższym ładunkiem niż dopuszcza się podczas podnoszenia i transportu kontenera.
Dla bezpieczeństwa załadunku należy zawsze sprawdzić w dokumentacji kontenera jaka jest jego maksymalna ładowność. W kontenerach morskich taką informację szybko znajdziemy na jego prawych drzwiach pod hasłem NET. Wartość tę można także wyliczyć z pozostałych informacji umieszczonych na drzwiach kontenera morskiego korzystając z poniższego wzoru:
Czym najlepiej przewozić kontenery?
Odpowiedź na pytanie jakim środkiem transportu najlepiej przewozić kontener zależy oczywiście od odległości na jaką musimy go przewieźć, położenia miejsca docelowego, ale także od rodzaju kontenera.
Najbardziej wszechstronne są pod tym względem kontenery morskie, które zgodnie z zasadami transportu intermodalnego zostały zaprojektowane w taki sposób żeby możliwy był łatwy załadunek na każdy środek transportu. Kontenery morskie mają wystandaryzowane wymiary (najbardziej popularne to długość 20 i 40 stóp) dzięki czemu ich proces załadunku może być w znaczniej mierze zautomatyzowany i maksymalnie przyspieszony.
Możliwe jest także piętrzenie ich w wysokie nawet na dziewięć jednostek sztaple co umożliwia jednorazowy transport nawet kilkunastu tysięcy sztuk na ogromnych statkach – tzw. kontenerowcach.
Kontenerowy transport morski stanowi podstawę globalnego systemu dystrybucji towarów, jednak coraz większe znaczenie zyskuje także transport kolejowy. Istnieją bardzo długie i porównywalne pod względem rentowności do transportu morskiego połączenia kolejowe jak na przykład z Chin do Europy.
Rzadko kiedy port lub terminal kolejowy są docelowym miejscem transportu kontenerów. Ostatni etap podróży zazwyczaj realizowany jest za pomocą samochodów ciężarowych.
Czy pozostałe rodzaje kontenerów możemy podobnie jak kontenery morskie transportować dowolnym środkiem transportu? W większości przypadków jedynym możliwym środkiem transportu pozostaje tutaj transport samochodowy.
Do przewozu kontenerów możemy stosować różnego rodzaju samochody ciężarowe:
1) Kontener przewożony na naczepie podkontenerowej / platformie
Zaletą takiego transportu jest możliwość przewożenia jednym transportem dwóch standardowych kontenerów 20 stopowych lub jednego, ale dłuższego kontenera. Wadą konieczność zorganizowania rozładunku w miejscu docelowym.
2) Kontener przewożony samochodem samowyładowczym typu HDS
Największą zaletą transportu kontenerów samochodem wyposażonym w dźwig typu HDS jest możliwość rozładunku przez niego wiezionego kontenera.
Możliwy jest tutaj transport jednego lub po podłączeniu przyczepy dwóch kontenerów 20’. Wadą jest wyższa cena w stosunku do tradycyjnego transportu.
3) Transport ponadgabarytowy
Dzięki wykorzystaniu przyczepy niskopodwoziowej możliwe jest transportowanie bardzo wysokich, nietypowych kontenerów, których wysokość przekracza 3 metry.
Kontenery szersze niż standardowe 2,4 metra wożone są na platformach, jednak po przekroczeniu 3,2 metrów szerokości konieczne będzie dobre zaplanowanie trasy oraz obecność pilota transportu ponadgabarytowego.
Kontener dostarczony, ale jak go rozładować?
Istnieje co najmniej kilka opcji rozładunku kontenerów:
1) Samochód samowyładowczy typu HDS
Najbardziej wygodnie rozwiązanie - samochód, który przywozi kontener rozładowuje go za pomocą własnego dźwigu tzw. HDS. Odległość na którą HDS może podać kontener zależy od danego modelu dźwigu oraz ciężaru i gabarytów kontenera. Zazwyczaj jest to kilka metrów, a w przypadku mocniejszych HDS-ów z reguły nie przekracza około 12 metrów.
2) Tradycyjny dźwig
W zależności od wielkości dźwigu możliwe jest przeniesienie kontenera nad wysokimi przeszkodami oraz podanie go w trudnodostępne i znacznie oddalone od samochodu miejsca.
3) Wózek widłowy
Inna opcja rozładunku, ale tylko dla kontenerów wyposażonych w kieszenie na widły. Może się także sprawdzić w miejscach zadaszonych jak hale, których wysokość uniemożliwia wykorzystanie dźwigu bądź samochodu HDS.
4) Sztaplarka kontenerowa typu reachstacker
Specjalistyczny sprzęt dla rozładunku kontenerów morskich zarówno pustych jak i z załadowanym towarem. Specjalna końcówka ramienia typu spreader podnosi kontener za wszystkie cztery górne naroża.
Jak prawidłowo podnosić kontener?
Poniżej przedstawiamy kilka ważnych zasad, które należy stosować przy podnoszeniu kontenerów:
- Kontener należy podnosić za cztery, górne naroża zaczepowe
- Urządzenie łączące powinny być właściwie zaczepione, Haki powinny być wprowadzone zawsze od wewnątrz w kierunku na zewnątrz (rys. poniżej)
- Kontener bez ładunku może być podnoszony zawiesiem cięgnowym – siły nie są przykładane pionowo, natomiast kontener z ładunkiem powinien być podnoszony z użyciem spredera – siły podnoszące przykładane pionowo (rys. poniżej).